Laurien Declercq
Declercq
Laurien
Studierichting Woord
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP In september 2009 toen ik in het eerste leerjaar zat, startte ik met muziekschool. Ik volgde toen muziekinitiatie in Stap en ik kreeg de smaak van muziek volledig te pakken. Naast muziekinitiatie volgde ik ook dansinitiatie. Vanaf het derde leerjaar mocht ik een instrument bespelen en mijn keuze was dwarsfluit. In het derde leerjaar koos ik er ook voor om woord te volgen in plaats van dans. In het tweede middelbaar had de dansmicrobe mij opnieuw te pakken en schreef ik mij in om te dansen bij de jongvolwassenen. Op dat moment beoefende ik alle domeinen aan Stap: dans, woord & muziek. In het vierde middelbaar moest je kiezen tussen verteltheater en speltheater. Ik kon niet kiezen en besloot om beide woordrichtingen te volgen. Dit werd voor mij een super drukke agenda en op dat moment hakte ik de knoop door om te stoppen met dwarsfluit. Momenteel dans ik nog steeds en dit schooljaar zal ik afstuderen in het domein woord.
Wat houdt een opleiding Woord precies in? In de opleiding Woord leer je veel meer dan enkel en alleen juist articuleren of een toneelstuk spelen. Je leert er samenspelen, omgaan met stress, alle creativiteit gebruiken die je in jou hebt. Je komt in contact met prachtige gedichten, maar ook met historische teksten naast onbekende parels van poëzie en proza.
Wat betekent de academie voor jou? Sinds mijn 1ste leerjaar volg ik continu lessen aan Stap en 12 jaar later doe ik dit nog steeds. De voorbije jaren heb ik er veel geleerd, veel vrienden leren kennen en veel gelachen. Stap voelt aan als thuis komen, ik vind het een plaats waar je jezelf kan zijn en waar je je eigen talenten verder kan ontwikkelen. Ik kijk met een brede lach terug naar het parcours dat ik hier heb afgelegd.
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)? Ik ben Stap heel dankbaar voor alle mooie momenten die mij werden gegeven, maar dit kan niet zonder de fantastische leerkrachten die ik heb gehad. Ik ben al mijn leerkrachten één voor één dankbaar voor hun deel dat zij hebben bijgedragen aan deze prachtige tijd in de muziekschool! Zij hebben ervoor gezorgd dat ik mijn eigen talenten heb ontdekt en zij haalden mijn podiumkriebels naar boven. Een dikke merci aan Isabelle Deleu, Anneke Dejonghe, Benedikte Crombez, Tom Dejonckheere, Els Dedecker, Trees Desmet, Marian Deboutte, Hilde Dumoulin, Koen Brouns, Karien Cobbe, Lara Taveirne, Karolien Verscheure, Adelien Vannecke, Jeroen Spillebeen, Koen Coppé, Siska Viaene, Gino Debeyne, Lien Verhaeghen en alle anderen die een leerrijke bijdrage hebben geleverd tijdens mijn podiumontwikkelingen. DANKUWEL!
Maakte je vrienden in de academie? Heel veel en het zijn vrienden voor het leven!
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent? Ik zal zeker actief blijven in deze wereld, alleen weet ik nog niet hoe.
Wat miste je het meest tijdens de Corona periode en waar kijk je naar uit? Wat ik het meest mis, zijn de grote evenementen: een groot dansoptreden en een Point Final voorstelling Woord in De Spil met publiek. Ik hoop dat we snel terug mogen feestvieren, niet enkel in beperkte bubbels maar ook in grote groep!
Neemt deel aan: Braaf, gehoorzaam en stil Zot van glas