Alt
Vandaele
Maxim
Studierichting 
Muziek
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP Het was in het derde leerjaar dat ik samen met mijn ouders de keuze maakte om me in te schrijven in de muziekacademie. Mijn eerste jaar notenleer volgde ik bij Martine Decancq. In het begin wist ik nog niet zo goed welk instrument ik wou gaan spelen, maar na de openlesdagen in de academie wist ik zeker dat het de klassieke gitaar zou gaan worden. Het volgende jaar werd ik warm verwelkomd tijdens mijn eerste gitaarles bij Frank Duyvejonck. In de middelbare graad volgde ik AMC bij Hilde Dumoulin en speelde ik met veel plezier mee in het Django Junior Ensemble van Frank Duyvejonck. In het derde middelbaar kreeg ik de eer om reeds mee te mogen spelen met het ensemble van de hogere graad bij Frank en in de hogere graad ben ik nog 2 jaar actief geweest in het ensemble. Ik mocht vorig jaar ook al eens proeven van de point-finals toen ik als repliek meespeelde in een gitaartrio samen met Vladik Bulanov en Gilles Vanspeybrouck. Helaas besloot Frank Duyvejonck vorig jaar om op een welverdiend pensioen te gaan. Dit jaar volg ik gitaarles bij gitaarvirtuoos Karel Vercruysse. Een grote aanpassing was het echter niet, Karel beschikt net zoals Frank over een warme persoonlijkheid, een grote portie geduld en veel ervaring als gitarist die een goede samenwerking mogelijk maken. Naast de gewone gitaarlessen ben ik dit jaar ook actief in het gitaarorkest Tocando en in een gitaarkwartet onder het toeziende oog van Jan Wauters.
Wat betekent de academie voor jou? STAP heeft voor mij al veel betekent op muzikaal vlak. In het vierde middelbaar besloot ik samen met een groepje leerlingen om een band op te richten in onze geliefde Broederschool te Roeselare. In dat jaar leerde ik basgitaar spelen van leerkracht Rik Lefever, waarvoor ik hem tot op heden nog altijd erg dankbaar ben. Elk jaar streven wij naar een programma van een 20-tal minuten waarmee we meedoen aan Versus, een muziekwedstrijd voor schoolbands in West-Vlaanderen. Door het systematisch aanleren van nieuwe nummers in de academie, leer je hoe je zelfstandig nummers kan leren spelen. Mijn ervaring in de schoolband heeft er ook voor gezorgd dat ik sneller en efficiënter mezelf nieuwe nummers kan aanleren. Daarnaast leerde ik ook improviseren en mijn eigen baslijnen creëren op basis van de grondtonen bij akkoorden. Ik heb ook geleerd dat muziek voor vriendschappen en connecties kan zorgen die je verder helpen bij je ontwikkeling als muzikant. In de muziekwereld sta je nergens alleen voor en zijn de mogelijkheden eindeloos voor wie echt gepassioneerd is en initiatief neemt. Dit alles heb ik mogen ontdekken dankzij STAP.
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent? Ik denk eraan om eventueel lessen elektrische gitaar te volgen. Ook zou ik graag volgend jaar in een band blijven spelen als gitarist of basgitarist. Als monitor bij Kazou Roeselare-Tielt komt de gitaar natuurlijk ook altijd goed van pas op kamp. De gitaar zal voor mij altijd een instrument blijven dat passie en sfeer brengt in het leven.