Alt
Puype
Seppe
Studierichting 
Woord
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP
Ik begon in het derde leerjaar met notenleer en dictie in STAP Kortemark. Vroeg in het jaar startte ik ook met dwarsfluit, omdat ze toen nog studenten extra nodig hadden. Rond de paasvakantie veranderde ik naar piano. Ik deed notenleer en piano tot en met het zesde leerjaar, maar ben hier toen mee gestopt. Woord doe ik nog steeds. Dictie volgde ik bij Ann Vanderper, Voordracht in het 1e en 2e bij Benedikte Crombez, en in het 3e bij Eve. Drama en Toneel volgde ik bij Karolien Verscheure. In m'n 4e, 5e en 6e middelbaar volgde ik Dramalab bij Karolien Verscheure en Speltheater bij Veerle Holsteyns. Na mijn 6e middelbaar wou ik graag nog verder woord volgen, dus begon ik in Hooglede aan Performancetheater met mijn groepsgenoot Caroline Thys. Samen met onze leerkracht, Veerle Holsteyns, hebben we tot nu toe al een luisterverhaal van het klassieke sprookje Repelsteeltje en een theaterstuk over de Trojaanse oorlog gemaakt. Om te weten wat we dit jaar gaan doen, zal je naar onze voorstelling moeten komen kijken!
Wat houdt een opleiding Woord precies in?
De opleiding Woord zit, naar mijn mening, vol met dingen die handig zijn in het dagelijkse leven. Je leert emoties geloofwaardig spelen, en leert dus ook heel duidelijk emoties herkennen bij andere mensen. (Dit kan ook helpen om de eventuele leugens die je vertelt ook geloofwaardiger te laten overkomen. ;) Shhhhhtttt, niet doorvertellen). Hiernaast leer je ook theatervoorstellingen (en ander acteerwerk) te appreciëren. Je leert analytisch een voorstelling te bespreken, en zo dus een duidelijke mening vormen. Let wel op: eens je weet wat acteerwerk goed maakt, kan je niet meer echt genieten van slecht acteerwerk. In de lessen speltheater leer je een personage vormen. Je schrijft een stuk of speelt een bestaand stuk. Je leert inspelen op je medespelers, zodat iedereen de ruimte krijgt om te vertellen wat ze willen vertellen. In de lessen performancetheater gaat je creativiteit de vrije loop. Je creëert ""iets"", de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik denk persoonlijk dat deze richting vooral tot z'n recht komt als je eerder een opleiding speltheater en dramalab volgde, omdat je daar leert wat een theatervoorstelling ""goed"" maakt. De opleiding woord is een fantastische opleiding, die elk jaar leuker en leuker wordt.
Waren er momenten waarop je aan opgeven dacht?
Ik dacht dat woord niets voor mij was na het 6e leerjaar. Toen Benedikte Crombez zag dat ik nog niet ingeschreven was, belde ze me persoonlijk. Ze vertelde dat ze me zo leuk vond om naar te kijken tijdens ons eindexamen Dictie, en dat ze zeer graag les aan mij wou geven. Dit was voor mij doorslaggevend. Ik besloot me opnieuw in te schrijven voor Woord, en ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)?
Elke leerkracht die ik heb gehad, heeft mij op zijn eigen manier iets bijgeleerd. Ann leerde me genieten van op een podium te staan. Ze leerde me improviseren, en ze leerde me lezen zonder heel de tijd naar de pagina te kijken. Benedikte leerde me zorgvuldig te zijn bij m'n uitspraak. Ze leerde me teksten vanbuiten leren, en leerde me om een tekst onmiddellijk te spelen terwijl ik hem nog nooit eerder gezien had. Eve leerde me op een heel andere manier met teksten omgaan. Ze leerde me de emoties voelen en diepere betekenis vinden in de teksten. Ook leerde ze me wat handige trucjes voor het vanbuiten leren van teksten. Karolien leerde me emoties realistisch spelen. Ze leerde me om alles te gebruiken die tot mijn beschikking staat. Ook leerde ze me voorstellingen appreciëren op een heel andere manier dan ik ervoor deed. En dan hebben we ten slotte nog Veerle. Veerle leerde me alles wat ik eerder geleerd had te combineren. Ze maakte van mij een echte acteur. Ze liet me personages maken, teksten schrijven, improviseren, en zoveel meer. Zonder mijn leerkrachten zou ik niet de acteur zijn die ik nu ben.
Grijp je kans om een boodschap te sturen naar één of meerdere leerkrachten!
Aan Juf Ann: Bedankt om ervoor te zorgen dat ik als kind een passie kreeg voor op een podium te staan. Het is wellicht niet gemakkelijk om les te geven aan 30 kinderen, maar jij pakte dit perfect aan. Ik denk nog altijd met fijne herinneringen terug aan de lessen Dictie. Aan Benedikte: Bedankt om ervoor te zorgen dat ik niet gestopt ben met Woord. Dit was de beste beslissing van m'n leven, en ik zal je hier altijd dankbaar voor zijn. Aan Karolien: Bedankt voor alle toffe lessen. Wij hadden je in je eerste jaar, en voelden toen ook dat er nog veel was dat je gewoon moest worden. Doorheen de jaren zagen we je groeien tot een fantastische leerkracht. Ik ben echt dankbaar dat ik les heb gehad van jou. De lessen waren altijd zeer leuk, ik zag er altijd naar uit. Ook bedankt voor de vele voorstellingen die ik door jou heb kunnen kijken, deze waren (meestal) echt fantastisch! Aan Veerle: Veerle, ik wil je graag bedanken voor alles wat je me in de afgelopen 6 jaar hebt bijgeleerd. Ik weet dat ik niet altijd de meest makkelijke student ben, ik heb zowat m'n eigen gedacht van dingen, maar jij slaagt er altijd in om ervoor te zorgen dat iedereen gelukkig is met de beslissingen die gemaakt worden. Ik zie enorm uit naar wat we in dit 2e semester nog maken!"
Wat zal je brengen op Point Final! ?
We doen een theatervoorstelling, maar ik kan er nog niets over zeggen, het is geheim! Je zal moeten komen kijken!
Heb je een tip voor leerlingen met podiumstress?
Er is maar 1 geneesmiddel voor plankenkoorts, en dat is genoeg op de planken staan. Je moet niet denken over alles dat kan misgaan. Die ene rare gezichtsuitdrukking die je maakte, of die ene zin die je te vroeg hebt gezegd, of gelijk wat van kleine fouten die je maakt, die heeft het publiek toch niet gezien. Onthoud dat het publiek niet weet wat er hoort te gebeuren. In mijn Point Final Speltheater vergat mij medespeler wat hij moest zeggen. We zaten midden in een grote ruzie, die belangrijk was voor de vooruitgang van het stuk. Ik had door dat ik moest improviseren, dus heb ik gewoon gezegd: "Weet je?! Ik zal terug komen als je gekalmeerd bent, want zo kan ik niet met jou praten!". Ik ben van de scène gegaan, en heb gebladerd in de tekst tot ik iets vond om terug op in te pikken. Dit ging niet helemaal als verwacht, en uiteindelijk hebben we 10 minuten van het stuk overgeslagen. Achteraf bleek dat niemand in het publiek gemerkt had dat er wat was misgegaan. Het publiek weet niet wat er komt, dus stress hebben over verkeerde dingen doen, is compleet overbodig. Wees gerust in je capaciteiten als acteur, en geniet gewoon van het spelen, dan komt alles wel goed!
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent?
Geen idee! Ik zou graag nog verder toneel doen, maar momenteel zijn er geen plannen. Ik zie wel wat de toekomst brengt.