Alt
Debusschere
Louis
Studierichting 
Muziek
Woord
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP
Mijn parcours ben ik gestart toen ik in het derde leerjaar zat. Ik begon toen met notenleer bij Lies en dat deed ik 4 jaar lang. Na mijn tweede jaar notenleer kon ik beginnen aan mijn instrument waar ik al lang van droomde: piano. Ik kwam terecht bij Gieselinde, een leerkracht waar ik nog altijd les van krijg, maar dat jaar begon ik ook met dictie. Hier ben ik mee begonnen door een vriendjesdag. Ik ging samen met een vriend uit het lager een les meevolgen en het enthousiasme van Shirley sprak mij direct aan waardoor ik ben gestart met dictie. Op mijn twaalfde begon ik aan MCV bij Hilde en Tom, maar kreeg ik ook 2 uur woord in de week: 1 uur van Karien en het andere uur van Benedikte. Ook in datzelfde jaar begon ik met samenspel bij Luk. Het jaar daarna volgde ik samenspel bij Karl en ging Karien op pensioen waardoor we les kregen van Angelo. Dit waren ook 2 fantastische jaren! Sinds het vierde middelbaar kreeg ik tot en met vorig jaar 1 uur per week les van Karolien en 1 uur van Martine, maar wegens problemen in mijn planning krijg ik nu 1 uur les van Gino en 2 uur van Martine (nog steeds aangevuld met 1 uur piano en 1 uur samenspel).
Waarom koos je voor jouw instrument?
Het instrument sprak mij al aan van toen ik nog een klein kind was: het tokkelen op de toetsen en het bekende stuk Für Elise, dit wou ik ook kunnen.
Wat houdt een opleiding Woord precies in?
Één woord: genot. Leef je eventjes uit in een andere wereld, een ander personage. Laat je fantasie gaan! Alles kan en mag.
Op welke manier komt de kennis die je leerde ook van pas in je dagelijks leven?
Door toneel leer je spreken voor een publiek op vlak van taalbeheersing, maar ook op vlak van lichaamshouding. Je krijgt veel meer zelfvertrouwen in het dagelijkse leven. Op vlak van piano krijg je door de zeer toffe lessen en mooie stukken het zelfvertrouwen om in publieke ruimtes (bv luchthaven) even aan de piano te gaan zitten en een stukje te spelen.
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)?
De leerkrachten waren allemaal prachtige mensen! Ze hebben mij allemaal zoveel geleerd. Een voor een toppers!
Grijp je kans om een boodschap te sturen naar één of meerdere leerkrachten!
Shirley: door jou heb ik mogen kennismaken met toneel en hier ben ik je eeuwig dankbaar voor! Lies: door jou kon ik mijn noten lezen waardoor ik eindelijk kon beginnen aan mijn instrument. Gieselinde: jij hebt mijn kinderdroom kunnen waarmaken. Door jou kon ik eindelijk Für Elise spelen en speel ik nu stukken van de grote Bach en Beethoven. Bedankt dat ik na 10 jaar mijn Point Final mag doen met de tips en lessen die ik van jou kreeg. Karien/Angelo/Benedikte/Karolien: heel erg bedankt om mij verder te laten verdiepen in de toneelwereld. Jullie lessen toverden een lach op mijn gezicht. Martine: heel heel heel erg bedankt om les te geven aan ons. Jij zorgde ervoor dat ik mij tijdens jouw lessen kon uitleven. En dan nog een extraatje: bedankt dat je tijdens je laatste jaar als leerkracht bij STAP nog les wil geven aan onze groep en deze lessen ook extra leuk maakt. Je zal gemist worden! Jullie zijn allemaal toppers!
Maakte je vrienden op de academie?
Jazeker! Ik leerde veel mensen kennen op de academie en sommigen zijn nu vrienden voor altijd.
Wat zal je brengen op Point Final! ?
Woord: Zot zijn doet wel zeer, Hamlet van Shakespeare Piano: Air (Bach), First day of the summer holiday (Jef Neve) , studie van Burgmüller opus 105 nr 11
Heb je een tip voor leerlingen met podiumstress?
Niet mee inzitten, je wordt dit gewoon.
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent?
Ik wil zeker niet stoppen. Ik zou graag in een theatergezelschap gaan en piano zal ik altijd thuis blijven spelen.
Neemt deel aan: 
Avondconcert gitaar, piano en instrumentaal ensemble op 4/05
Theatervoorstelling 'ZOT ZIJN DOET WEL ZEER' - De Komedie CC De Spil op 31/05