Alt
Aerbeydt
Yoke
Studierichting 
Muziek
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP
Intussen ben ik al een beetje een STAP-habitué en heb ik al meerdere parcoursen doorlopen. Mijn zangparcours - waar het voor deze Point Final om draait - begon in september 2013. Toen stapte ik met een bang hartje de ensembleruimte van de Jazz-Pop-Rock-afdeling binnen, om er kennis te maken met zangjuf Jihye Lee. Ik was erg onzeker over 'écht' zingen en was bang dat zanglessen uiteindelijk toch niets voor mij zouden zijn. Gelukkig was er het enthousiasme en de geduldige steun van Jihye. Jaar na jaar kon ik verder groeien en openbloeien als zangeres. En dat merkte ik ook zelf: een steeds groter stembereik, steeds betere techniek, betere ademsteun, ... Ik stap intussen al met een iets zekerder hartje een podium op. Al blijft zingen voor publiek nog altijd enorm spannend.
Waarom koos je voor jouw instrument?
Zingen is iets wat ik altijd al graag deed, en waar ik vaak op onverwachte momenten complimentjes rond kreeg (middenin een studentencantus, of aan het kampvuur op scoutskamp bijvoorbeeld). Die complimentjes deden me uiteindelijk de stap zetten om lessen te volgen, om te zien of ik hier echt iets mee kon gaan doen.
Op welke manier komt de kennis die je leerde ook van pas in je dagelijks leven?
Bij roepen! Niet dat ik nu al zingend roep (dat zou niet al te veel indruk maken). Maar ik forceer mijn stem niet echt meer bij het roepen, doordat ik de juiste ademsteun neem en de luchtstroom ook beter controleer.
Wat betekent de academie voor jou?
STAP is een plek waar ik uitgedaagd word, maar ook mezelf graag uitdaag. Je voelt er hoe je vooruitgang maakt en jezelf steeds verder ontwikkelt. Je leert er ook allerlei fijne mensen kennen: van leerkrachten en medeleerlingen tot de mensen van de administratie of uit het publiek. STAP brengt mensen samen in een aangename, open, creatieve sfeer.
Waren er momenten waarop je aan opgeven dacht?
Toch wel. Niet omdat ik het niet meer graag deed, maar door een steeds drukker wordend leven. Soms kon (en kan) ik niet altijd evenveel tijd meer stoppen in het voorbereiden van mijn muzieklessen. Dan geraak ik gefrustreerd omdat ik niet snel genoeg vooruit ga. Ik ben ook echt dankbaar voor alle lessen en voel me dan schuldig als ik die niet echt kon voorbereiden... Gelukkig staat 'opgeven' niet meteen in mijn woordenboek, en is er altijd veel begrip en steun bij de leerkrachten als ik aangeef dat het even minder gaat en ik wat meer tijd nodig heb.
Leerde je via de academie componisten/podiumkunstenaars kennen die je inspireerden?
Mijn muziekkennis is enorm verbreed dankzij STAP en de JPR-afdeling. Ik had al een ruime interesse in muziek, maar vooral jazz ben ik meer beginnen appreciëren, en ik ben bijvoorbeeld ook anders gaan luisteren naar pop. Verschillende van mijn Spotify-lijsten zijn geboren uit of aangevuld met liedjes en artiesten die ik via de academie leerde kennen.
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)?
Ik vind het heel bijzonder hoe je na al die jaren echt samen kan terugkijken op een traject in de academie. Je boekt als leerling zelf vooruitgang, maar dat is eigenlijk ook voor je leerkracht een prestatie om trots op terug te kijken. Een creatieve opleiding is echt iets dat je samen doorloopt. Ik ben dus heel dankbaar dat ik telkens goeie begeleiding had.
Grijp je kans om een boodschap te sturen naar één of meerdere leerkrachten!
Uiteraard wil ik mijn specifieke vakleerkrachten heel erg bedanken. Een bijzondere dankjewel aan Ellen Moortgat, Jihye Lee, Stefaan Debevere, Melissa Vanderveeken en Bert Lietaert. Maar ook vele anderen die mij soms maar even begeleid hebben, hebben op hun manier veel betekend. Ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar (waarvoor mijn excuses), maar ik denk bijvoorbeeld nog aan Lut Vercruysse, Hilde Rosseel en Wouter Haest. Elke kleine tip, strenge opmerking, of leuk los moment: ze hebben allemaal bijgedragen aan mijn kennen en kunnen als muzikante, en uiteindelijk aan mijn ontwikkeling als persoon. Merci!
Wat zal je brengen op Point Final! ?
Oeps, we moeten dit nog beslissen!
Heb je een tip voor leerlingen met podiumstress?
Ik heb zelf nog steeds last van podiumstress, dus stuur de tips gerust ook door naar mij.
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent?
Ik wil van de vrijgekomen tijd gebruik maken om alles wat ik geleerd heb, samen te brengen. Zingen, piano, muziekproductie... Daar vallen uiteindelijk wel heel toffe dingen mee te doen. Maar momenteel ontbreekt het vooral nog aan tijd. Een band zou ook tof zijn (maar ja, daar heb je ook tijd voor nodig).
Neemt deel aan: 
Avondconcert JPR: zang, piano elektrische gitaar en altsaxofoon op 25/04