Alt
Kesteloot
Jente
Studierichting 
Muziek
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP
Ik begon mijn muziekcarrière met 2 jaar initiatie. Na die 2 jaar was het tijd voor de notenleer bij Marian Deboutte en klarinetles bij Hilde Balcaen. In het derde jaar notenleer had ik Carine Vercaigne en het jaar daarna weer Marian. Vervolgens volgde ik 3 jaar AMC bij Tom en starte ik in het samenspel bij Geert Deforche. in 2020 ben ik gestart in het symfonisch orkest met de blazers van STAP onder leiding van Koen Coppé. In 2021 heb ik mijn Point Final! gedaan zonder harmonie door de coronamaatregelen. Na mijn 2 jaar specialisatie ben ik blij dat ik deze keer mijn Point Final! toch met harmonie kan spelen.
Waarom koos je voor jouw instrument?
Om eerlijk te zijn wist ik totaal niet welke muziekinstrumenten er bestonden en koos ik ervoor om hetzelfde te spelen als mijn mama, klarinet dus.
Op welke manier komt de kennis die je leerde ook van pas in je dagelijks leven?
Goh, ik heb niet echt iets dat ik kan gebruiken in mijn dagelijkse leven. Natuurlijk is het altijd leuk als ik op mijn stages mensen tegenkom die ook muziek spelen om met hen hierover te praten. Of ja, de kennis voor het spelen gebruik ik in de harmonie. Maar anders denk ik niet.
Wat betekent de academie voor jou?
STAP heeft veel deuren voor mij geopend. Dankzij al de lessen die ik heb gevolgd heb ik nu specialisatie kunnen volgen, zit ik in de harmonie van Rumbeke en Staden, heb ik verschillende keren kunnen meedoen aan Vlamo... Ik ben heel blij met het parcours dat ik in STAP heb afgelegd.
Waren er momenten waarop je aan opgeven dacht?
Tuurlijk, ik denk dat iedereen dat wel eens heeft. Er zijn altijd wel momenten dat het even niet gaat of je geen zin meer hebt. Maar als ik nadacht om te stoppen kwamen daar veel nadelen bij kijken. Ik zou niet meer beter worden, ik zou niet meer meekunnen in de harmonie, ik zou veel vrienden niet meer zien, ik zou al mijn hobby's niet goed meer kunnen doen aangezien die allemaal muziek bevatten. En telkens als ik daar aan dacht, gaf me dat de kracht om verder te doen.
Leerde je via de academie componisten/podiumkunstenaars kennen die je inspireerden?
Natuurlijk leerde ik wel verschillende componisten kennen, maar ik weet niet of ze me echt inspireerden. Ik heb wel op YouTube een lijst staan vol met muziekstukken die ik al in de harmonie heb gespeeld of wil spelen waar ik veel naar luister.
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)?
Zonder mijn leerkracht Hilde Balcaen zou ik niet zo goed zijn zoals ik ben. Ze wist me steeds te motiveren om te blijven spelen en gaf me steeds leukere en moeilijkere stukken waardoor ik steeds meer zin kreeg om te oefenen. Zij weet beter dan ik wat ik wel en niet aankan, en daar ben ik haar dankbaar voor.
Grijp je kans om een boodschap te sturen naar één of meerdere leerkrachten!
Blijf je hobby met passie doen. Als je moet spelen tegen je gedacht zal je niet ver komen. Ook wil ik al mijn leerkrachten die mij zoveel hebben bijgeleerd bedanken. En dan wil ik nog een persoonlijke dank u zeggen tegen mijn klarinetleerkracht, Hilde. Ze heeft mij zoveel bijgeleerd, ze heeft mij vooruit getrokken, geduwd en het uiterste uit mij gehaald. Ik ben haar heel dankbaar voor alle moeite die ze voor mij heeft gedaan!
Maakte je vrienden op de academie?
Ja, zeker bij de blazers van het symfonisch orkest heb ik veel vrienden gemaakt. Ook andere leerlingen waarmee ik samen in de les speel of activiteiten doe werden vrienden.
Heb je een anekdote of een fijne herinnering die je wil delen?
Momenten die me altijd bij zullen blijven zijn wanneer we een concert hadden met het symfonisch orkest en we moesten wachten (wat meestal heel lang was) tot we mochten spelen. Die momenten samen met de groep waren altijd heel leuk. De voorstellingsrondes die we deden terwijl we al lang wisten wie iedereen was, telkens samen in een kring gaan zitten en praten, lachen met elkaar...
Wat zal je brengen op Point Final! ?
Ik zal het tweede deel uit de sonate voor klarinet en piano van Camille Saint-Saëns brengen. Ook zal ik het eerste deel van het klarinetconcertino van Philip Sparke onder de begeleiding van de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Rumbeke spelen. Mijn derde stuk hebben we nog niet beslist.
Heb je een tip voor leerlingen met podiumstress?
Veel oefenen zodat je je stuk echt 100% kent. Ik luister veel naar opnames van de stukken die ik speel en dit zorgt er ook voor dat wanneer je eens uit het stuk valt door de stress je meteen weer kan invallen doordat je het stuk kent. Anders wil ik ook nog meegeven dat wanneer je op het podium staat, je alles los moet laten. Het publiek weet niet wat er op je partituur staat. Als je eens een foutje maakt is dit geen ramp. Natuurlijk maak je er liever geen. Geloof en vertrouw in jezelf en het komt goed!
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent?
Mijn plan is om volgend jaar te starten met de esklarinet.
Neemt deel aan: 
Avondconcert fluit, trompet en klarinet op 9/05