Alt
Haenecaert
Helena
Studierichting 
Muziek
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP
Ik heb kleuterdans gevolgd van het tweede kleuter tot het eerste leerjaar. Vanaf het eerste leerjaar volgde ik ook muziekinitiatie en ik had de smaak helemaal te pakken! Ik stopte met dansles en ging in het derde leerjaar verder met notenleer bij juffrouw Trees en juffrouw Lies en piano bij Brecht Degryse. In het vijfde leerjaar kwam daar nog het koor Schwoeng! bij. In de middelbare graad volgde ik AMC bij Tom Dejonckheere en Hilde Dumoulin en ik speel nu ook al 4 jaar harp bij Magda Ilieva.
Waarom koos je voor jouw instrument?
Zowat heel mijn familie speelt muziek. Op familiefeesten is het dan ook traditie dat iedereen zijn instrument meebrengt en rond de piano van mijn opa musiceert. Op die piano heb ik mijn eerste nootjes getokkeld. Zo fantastisch gaat dat niet geklonken hebben, maar ik kreeg in elk geval de goesting om dat grote instrument verder te leren kennen en van dat getokkel ook muziek te leren maken. De keuze was dus snel gemaakt en ik heb er helemaal geen spijt van!
Wat betekent de academie voor jou?
STAP heeft enorm veel betekend voor mij. Al die uren die ik daar heb gespendeerd! De muziekschool is voor mij een plaats waar ik mijn eigen ding kan doen en zo mijzelf kan ontplooien als muzikant en als persoon. Ik kan er mijn eigen interesses ontdekken en ervaring opdoen op een aangename manier, zoals uitstappen met de AMC, concerten... Daarnaast heb ik er ook vrienden gemaakt die ik later zeker zal terugzien.
Leerde je via de academie componisten/podiumkunstenaars kennen die je inspireerden?
Te veel om op te sommen! Voor mijn zes jaar reikte mijn kennis niet veel verder dan de Kleine Einsteins en K3, maar ondertussen zijn daar een heleboel muzikanten, componisten en andere kunstenaars bijgekomen (gelukkig maar ;) ).
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)?
Zonder leerkrachten kende ik waarschijnlijk nog altijd het verschil niet tussen een do en een sol ;). Mijn leerkrachten -vooral Brecht- weten ondertussen al dat ik af en toe wat koppig kan zijn en dat ik hun wijze adviezen tegen beter weten in niet altijd volg, maar het is van hen dat ik al die kennis en ervaring heb opgestoken.
Grijp je kans om een boodschap te sturen naar één of meerdere leerkrachten!
Heeeel erg bedankt aan iedereen die mij de afgelopen 12 jaar (amai de tijd vliegt) heeft lesgegeven. Van het prille begin in muziekinitiatie tot de kwintenladder en symfonieën, ik ben ongelooflijk dankbaar dat ik dat allemaal heb mogen ontdekken. In het bijzonder een dikke dankjewel aan Brecht: zonder piano zou mijn leven er helemaal anders uitzien (lees: véél saaier) en ik geniet ongelooflijk van wat ik allemaal heb bijgeleerd van jou.
Maakte je vrienden op de academie?
Ja hoor! Vooral in Schwoeng! is het gezelschap super :). Samen zingen en optreden creëert een speciale band, dus de repetities (en vooral de pauzes), de koordagen, koorweekends en concerten zijn altijd momenten om naar uit te kijken.
Wat zal je brengen op Point Final! ?
Ik breng het eerste deel uit een sonate van Haydn in sol klein, Hob. XVI - 44 en Augustus uit De Seizoenen van Tchaikovsky.
Heb je een tip voor leerlingen met podiumstress?
Het klinkt cliché, maar gewoon rustig blijven! Je hebt het al al die keren gekund thuis, dan zal het op een podium ook wel lukken ;). Het gaat erom dat je muziek brengt en een verhaal vertelt aan het publiek en die liggen echt niet wakker van een verkeerd nootje.
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent?
Ik blijf sowieso verder muziek spelen!
Neemt deel aan: 
Koffieconcert piano, ensemble, orkestslagwerk en blaaskwintet op 4/05