Alt
Lanckriet
Mathijs
Studierichting 
Muziek
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP
Ik ben gestart in het eerste leerjaar met muziekinitiatie. Dit deed ik twee jaar. In het derde leerjaar ben ik gestart met notenleer. In het vierde leerjaar koos ik om slagwerk te spelen bij leerkracht Bjorn Denys. In mijn middelbare graad heb ik dan AMC gevolgd om dan in mijn hogere graad in het orkest te gaan spelen. Ook dit jaar volg ik nog muziektheorie en compositie bij Tom Dejonckheere.
Waarom koos je voor jouw instrument?
Ik heb een goed ritmegevoel en de variatie in ritmisch en melodisch slagwerk vind ik zeer tof.
Op welke manier komt de kennis die je leerde ook van pas in je dagelijks leven?
In de lessen muziek op school komt dit van pas. Ook in de lessen esthetica is dit handig. Ik speel ook in een percussiegroep en ik heb ook nog in een bandje gespeeld.
Wat betekent de academie voor jou?
Ik vond het zeker een uitdaging om een stap in STAP te zetten. Het is er zeer leuk om les te krijgen en ik zal het volgend jaar zeker missen. Ook de leerkrachten zijn er TOP!
Waren er momenten waarop je aan opgeven dacht?
Opgeven staat niet in mijn woordenboek. In moeilijke periodes heeft Bjorn mij goed gesteund. Ik heb er nooit aan getwijfeld of slagwerk wel mijn ding was.
Leerde je via de academie componisten/podiumkunstenaars kennen die je inspireerden?
Ja, ik ben fan van Miroslov Dimov. Ik vind zijn kunsten op marimba zeer indrukwekkend.
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)?
Ja, Bjorn Denys speelt een grote rol in mijn STAP-carrière. Ik heb al zoveel van hem geleerd, hij steunt mij steeds en biedt mij veel uitdagingen. Ik kan mij geen betere leerkracht wensen!
Grijp je kans om een boodschap te sturen naar één of meerdere leerkrachten!
Ik zou graag alle leerkrachten bedanken die mij in de 10 jaar STAP hebben begeleid en mij geholpen hebben om mijn muzikaliteit en mijn talent verder te helpen ontwikkelen.
Maakte je vrienden op de academie?
Ik heb zeker heel veel toffe mensen leren kennen die eenzelfde muzikale interesse en passie hebben zoals ik.
Wat zal je brengen op Point Final! ?
Ik zal op mijn eerste proef drie stukken brengen: een cellosuite van Bach op marimba, een snare-studie genaamd 'le train' en een set-up werk genaamd Elevation. Op mijn tweede proef breng ik een vibrafoonstuk dat 'Vienna' heet. In mijn laatste stuk moet ik allerlei instrumenten bespelen met pianobegeleiding. Dit stuk heeft als titel 'Sonatine'.
Heb je een tip voor leerlingen met podiumstress?
Ja, je moet geloven in jezelf en er steeds voor gaan.
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent?
Ik zou graag conservatorium doen om een professionele slagwerker te worden. Muziek is mijn passie.
Heb je een anekdote of een fijne herinnering die je wil delen?
Ik vond het tof dat ik eens met een interview in 'Adriaan' mocht staan toen ik een tweede prijs had gewonnen op een marimbawedstrijd voor jonge percussionisten.
Neemt deel aan: 
Aperitiefconcert gitaar, piano en orkestslagwerk op 7/05