Alt
Delrue
Louise
Studierichting 
Muziek
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP
Ik ben in het eerste leerjaar gestart met muziekinitiatie. Vanaf het derde leerjaar begon ik dan met notenleer en volgde ik ook saxofoonles bij Stefaan Debevere. Van Stefaan heb ik nu nog altijd les, dus ondertussen al 10 jaar. Dankzij hem ben ik in de pop&jazz-wereld beland en daar ben ik heel dankbaar voor. Toen ik 12 jaar was, ben ik als tweede instrument piano beginnen volgen. Dat was toen nog bij Wouter Haest, maar ondertussen krijg ik al een paar jaar les van Melissa Vanderveeken. In het eerste middelbaar kreeg ik dan MCV in de plaats van notenleer, en ook samenspel bij Joshua Dellaert, waarvan ik ondertussen al 6 jaar les heb. Ik heb ook 1 jaar bij Jakob Nachtergaele in het ensemble gezeten en het jaar daarna bij Anneleen Boehme. Vanaf het vierde middelbaar zat ik dan in een extra jazzensemble bij Stefaan.
Waarom koos je voor jouw instrument?
Toen ik in het tweede leerjaar zat, kwam er een mevrouw reclame maken op school voor de muziekschool en zij speelde saxofoon. Ik was direct verkocht.
Op welke manier komt de kennis die je leerde ook van pas in je dagelijks leven?
Ik heb geleerd om niet meteen op te geven. Als je iets echt wil bereiken, dan lukt dat ook, als je er maar hard genoeg voor werkt.
Wat betekent de academie voor jou?
STAP is mijn tweede thuis, ik heb heel veel uren van mijn jeugd in de muziekschool doorgebracht. Ik heb enorm veel mooie herinneringen aan de muziekschool en ik ben heel dankbaar voor alles dat ik heb bijgeleerd, voor de vrienden die ik heb gemaakt, de leuke concerten en de fantastische leerkrachten.
Waren er momenten waarop je aan opgeven dacht?
Ik heb nooit aan opgeven gedacht, maar er zijn natuurlijk wel momenten van frustratie geweest. De gedachte dat ik mijn leerkrachten trots zou maken heeft mij daar vaak doorheen geholpen.
Leerde je via de academie componisten/podiumkunstenaars kennen die je inspireerden?
Enorm veel. Ik kende niet zo heel veel van jazz voordat ik begon aan de muziekschool, maar nu zijn er heel veel verschillende artiesten waar ik naar luister.
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)?
Ik heb een heel goeie band met al mijn leerkrachten, ik heb eigenlijk meer het gevoel dat ze mijn vrienden zijn. Ze hebben mij superveel bijgeleerd over muziek en over de instrumenten die ik speel, maar ook over het leven.
Grijp je kans om een boodschap te sturen naar één of meerdere leerkrachten!
Stefaan: je bent streng, maar rechtvaardig en dat apprecieer ik enorm. Duizendmaal bedankt voor de vele leuke concerten die je georganiseerd hebt voor ons. Ik herinner mij nog altijd het concert in de Veiling waar we prins Laurent en Claire hebben ontmoet, en ook de vele klasconcerten met hapjes zijn momenten die ik voor altijd zal koesteren. Melissa: ik heb niet zo lang les gehad van jou als van Stefaan, maar toch heb ik ook van jou heel veel bijgeleerd. Ik vind het leuk dat je mij mijn ding laat doen, maar toch bijstuurt als het nodig is. Ook als we even geen piano spelen en gewoon een beetje praten tijdens de les geniet ik daarvan! Joshua: jij krijgt zeker de prijs voor ""leerkracht met de beste humor""! In jouw lessen is het altijd een plezier om samen muziek te maken. We spelen heel toffe nummers en ik vind het ook leuk dat je er af en toe wat uitdagingen in steekt.
Maakte je vrienden op de academie?
Zeker!
Heb je een anekdote of een fijne herinnering die je wil delen?
De pop&jazz-weekends die georganiseerd werden door onze leerkrachten waren telkens heel leuk. Daar heb ik iedereen beter leren kennen en ik hou er heel mooie herinneringen aan over.
Wat zal je brengen op Point Final! ?
Change of Plan - Brian Lynch Autumn Nocturne - Kim Gannon & Josef Myrow Daahoud - Clifford Brown
Heb je een tip voor leerlingen met podiumstress?
Je ogen dichtdoen terwijl je speelt.
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent?
Ik ga naar de universiteit, maar ik ben zeker dat ik altijd muziek zal blijven spelen.
Neemt deel aan: 
Avondconcert JPR: zang, piano elektrische gitaar en altsaxofoon op 25/04