Alt
Kyndt
Cato
Studierichting 
Muziek
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP
Op 8-jarige leeftijd startte ik in het filiaal van Lichtervelde met notenleer bij Tom Dejonckheere. Eén jaar later kreeg ik mijn eerste pianolessen van Veerle Van Hulle. Daarna volgden verschillende pianoleerkrachten elkaar op: Sandra Lammens, Marieke Rabaey, Tamara Vanderbeken. Ze inspireerden mij elk op hun manier. Sinds vorig jaar volg ik in Roeselare ook klein ensemble bij Eva Debruyne, muziektheorie en compositie bij Tom Dejonckheere.
Waarom koos je voor jouw instrument?
In maart 2014 gingen we naar de opendeurdag in STAP om kennis te maken met allerlei muziekinstrumenten. We namen eerst een kijkje in de pianoklas, waar ik zo onder de indruk raakte van de piano dat ik geen enkel ander instrument meer wou proberen. Ik vind het nog steeds een fascinerend, veelzijdig, prachtig instrument.
Op welke manier komt de kennis die je leerde ook van pas in je dagelijks leven?
Ik zie het ruimer dan kennis. Ik haal er een levensles uit: ook al kan je iets niet meteen, door het in stukjes te verdelen en veel te oefenen, lukt het je wel.
Wat betekent de academie voor jou?
STAP is voor mij een zalige plek, waar ik mezelf kan zijn, mij kan ontplooien en mensen kan ontmoeten. Zonder STAP zou ik nooit de persoon zijn die ik nu ben. Ik heb zo veel geleerd. Ik kijk dan ook met trots en dankbaarheid terug op mijn traject bij STAP.
Waren er momenten waarop je aan opgeven dacht?
Aan opgeven heb ik NOOIT gedacht. De zin om iets te kunnen, om een stuk te beheersen en doelen te bereiken is er altijd. Ook als het even wat moeilijker gaat, blijf ik doorzetten. Ik stel mijzelf en mijn leerkrachten ook niet graag teleur.
Leerde je via de academie componisten/podiumkunstenaars kennen die je inspireerden?
Uiteraard speelde ik werk van heel wat verschillende componisten, maar ik heb niet meteen een favoriet. Ik ben dankbaar dat ik de kans gekregen heb om een aantal masterclasses te volgen bij hedendaagse podiumkunstenaars, zoals Jan Michiels, Hans Ryckelynck, Diederik Glorieux en de onlangs overleden Wim Henderickx. Het bijwonen van zijn opera 'De bekeerlinge' was een topervaring. Een Spotify-lijstje heb ik niet, want ik luister meestal naar Klara.
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)?
Er zijn er die mij niet alleen veel geleerd hebben als muzikant, maar ook als mens.
Grijp je kans om een boodschap te sturen naar één of meerdere leerkrachten!
Graag wil ik enkele bijzondere leerkrachten bedanken. Tom Dejonckheere, sinds mijn eerste lessen bij jou (in het derde leerjaar) heb ik een hele weg afgelegd. Compositie en muziektheorie vormden de laatste twee jaar een hele uitdaging. Je begeleidde mij steeds met vakkennis en véél geduld. Dankjewel daarvoor. Eva Debruyne, ik waardeer jouw enthousiasme en positiviteit. Ik leerde van jou beter luisteren en samenspelen in ensembles met andere instrumenten. Bedankt Veerle Van Hulle, voor mijn eerste pianolessen. Ik herinner me nog goed de pianoklas van toen en de gekke dingen die we soms deden (bijvoorbeeld 'Boer zoekt piano'). Ik vond je een fantastische leerkracht. Ik heb van jou geleerd dat je jezelf mag zijn en er echt wel mag uitspringen. Bedankt Marieke Rabaey, om mij te laten zien dat muziek wel eens meer kan worden dan een hobby. Tijdens jouw lessen ging er een nieuwe wereld voor mij open. Bedankt om in mij te geloven! Bedankt Tamara Vanderbeken, om van elke les iets moois te maken. Ik voel me gesteund door jou en kan met al mijn muziekvragen bij jou terecht. Bedankt voor de babbels en het speelplezier. Ik kijk alweer uit naar de volgende les!
Maakte je vrienden op de academie?
Muziek verbindt mensen, dus ja. Het was fijn om mensen met dezelfde passie te leren kennen.
Wat zal je brengen op Point Final! ?
Op de eerste proef breng ik Prelude & Fuga no.2 (book II) BWV 871 van J.S. Bach, maar ook de plichtwerken no.1 en no.2 uit Thirteen anniversaries van L. Bernstein. Het programma dat ik zal spelen op de tweede proef staat nog niet vast. Toch kan ik al enkele stukken verklappen: sonate in D major Hob XVI 37 van J. Haydn en étude opus 25 no.1 van F. Chopin.
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent?
Ik droom ervan om van mijn passie mijn beroep te maken. Ik wil dus graag piano studeren aan het conservatorium. Het lijkt me een boeiend pad met heel wat zijwegen: concerten geven, muzikale projecten organiseren, lesgeven, dirigeren, … Misschien kan ik nog een ander instrument leren bespelen of piano’s leren stemmen? Ik weet niet waar het pad mij zal brengen, maar ik kan niet wachten om eraan te beginnen!
Neemt deel aan: 
Avondconcert piano, trompet, fagot en instrumentaal ensemble op 27/04
Avondconcert viool en piano op 8/05