Alt
Datum: zaterdag, 29 april, 2017 - 19:30 tot 22:30
Deelnemers:
Kim Cloet
Dwarsfluit
Serenade
A. Woodall
<p>De Engelse componist Arthur Woodall (1873-1952) was werkzaam als muziekleraar en pianist-begeleider, en er zijn slechts twee stukjes van zijn hand bekend, allebei voor fluit en piano. Het is aan een vroege opname van Marcel Moyse, de vader van de moderne fluitschool, te danken dat dit stukje wereldberoemd werd.</p>
Suite Romantique: 3. Valse triste en 4. Allegro
M. Berthomieu
<p>Marc Berthomieu (1906-1991) was een veelzijdige Franse componist, die zich in verschillende stijlen thuisvoelde. Zo componeerde hij muziek voor theater, operette, film en cabaret, maar ook chansons, liederen en koorwerken. Hij schreef ook heel wat werk voor fluit, waarin het lyrische maar ook sprankelende karakter van het instrument mooi tot zijn recht komt.</p>
Sybil Claerhout
Hoorn
Air Poétique
T. Huggens
<p>begeleiding door KF Ridder Janszonen Dadizele</p> <p>De Nederlandse componist, dirigent en muziekpedagoog, Henk van Lijnschoten schreef talrijke werken voor harmonie en fanfares onder de pseudoniemen Ted Huggens en Michiel van Delft. Hij maakte carrière als klarinettist, later als dirigent en muziekpedagoog. Air Poétique schreef hij in 1981, en droeg hij op aan de Duitse hoornist Matthias Berg. Hij was sterk onder indruk van de capaciteiten van deze hoornist, die ondanks zijn fysieke beperkingen er toch in slaagde om op een hoog niveau te musiceren.</p>
Jagdstück für zwei Hörner in F und Klavier
A. Zemlinsky
<p>Alexander Zemlinsky, Oostenrijks - Amerikaans componist en dirigent, schreef dit stuk in 1939 enkele jaren voor zijn dood, hij moet in die periode net Europa zijn ontvlucht en in Amerika zijn beland. Daar verging het de familie Zemlinsky niet goed, ze kwamen daar aan als onbekende en berooide vluchtelingen. Alexander zal er ook 3 jaren later sterven aan een longontsteking. Jagdstück start in een zwierige presto met speelse momenten, waarbij tweeledige tegenover drieledige ritmes komen te staan. In het trio krijgen we een zangerig deel met melancholisch karakter te horen, waarna het eerste deel wordt hernomen om te beëindigen met een coda, die een snelle stemmingswissel met positief slot bevat.</p>
Annabel Caerels
Dwarsfluit
Kaleidoscope: 1. Marche, 2. Zingara, 3. Musette en 4. Berceuse
M. Rozsa
<p>De Amerikaanse componist Miklos Rozsa (1907-1995) groeide op in Hongarije, om na omzwervingen langs Parijs en London in Hollywood terecht te komen. Hij vertelde zelf dat hij een muzikaal dubbelleven leidde. Hij schreef een gewaardeerd repertoire bij elkaar voor de concertzaal. En daarnaast zorgde hij voor de muziek bij tientallen films, waarvoor hij ook drie keer bekroond werd met een oscar (oa voor Ben Hur, in 1959). Kaleidoscope werd geschreven in 1947, als een suite van verschillende karakterstukjes.</p>
Concerto in e: 1. Allegro con brio
F. Benda
<p>De Boheemse componist Franz Benda (1709-1786) was het grootste deel van zijn leven verbonden aan het hoforkest van Frederik II van Pruisen. Hij was een uitmuntend vioolvirtuoos, had talloze leerlingen en schreef een uitgebreid repertoire voor het instrument. Voor de fluitspelende vorst schreef hij uiteraard ook een heel wat sonates en een paar fluitconcerti.</p>
Eric Mariën
Hoorn
Two outdoor scenes
L. Ostransky
<p>De Amerikaanse componist Leroy Ostransky groeide op in Manhattan en kwam pas intensief in contact met muziek rond zijn twintigste door zijn geliefde. Naast zijn 5 symfonieën en vele kamermuziekwerken, schreef hij ook heel wat pedagogische werken, en in het bijzonder werken over Jazz. Two outdoor scenes is een tweeledig stuk bestaande uit een zangerig gedeelte, dat eindigt in een briljante cadens, en daarna overgaat naar een eerder ritmisch en levendig gedeelte.</p>
Jagdstück für zwei Hörner in F und Klavier
A. Zemlinsky
<p>Alexander Zemlinsky, Oostenrijks - Amerikaans componist en dirigent, schreef dit stuk in 1939 enkele jaren voor zijn dood, hij moet in die periode net Europa zijn ontvlucht en in Amerika zijn beland. Daar verging het de familie Zemlinsky niet goed, ze kwamen daar aan als onbekende en berooide vluchtelingen. Alexander zal er ook 3 jaren later sterven aan een longontsteking. Jagdstück start in een zwierige presto met speelse momenten, waarbij<br /> tweeledige tegenover drieledige ritmes komen te staan. In het trio krijgen we een zangerig deel met melancholisch karakter te horen, waarna het eerste deel wordt hernomen om te beëindigen met een coda, die een snelle stemmingswissel met positief slot bevat.</p>
Emiel De Baene
Eufonium
Twilight Serenade
K. Schoonenbeek
<p>begeleiding door KF Ridder Janszonen Dadizele<br /> <br /> Het stuk bestaat uit 3 aaneen gecomponeerde delen. Starten met een Largo, toont de solist zijn rijke klankkleur. Onmiddellijk overgaand in een allegro worden alle technische registers open getrokken . Hierin toont de solist de vaardigheden die een hedendaagse euphoniumspeler moet hebben. Via een herhaling van het largo thema, komen we in een lyrisch traag deel. Heel ingetogen en gedragen ligt hier vooral het accent op de mooie klank en kleur van het instrument. Met een snel vivace deel sluit dit klassieke werk af op spectaculaire wijze. Veel techniek en maatwisselingen zorgen voor een wervelende finale.</p>