Alt
Datum: maandag, 8 mei, 2017 - 19:30 tot 22:30
Deelnemers:
Isabelle Deleu
Klavecimbel
Prélude non mesuré in d
J.H. d'Anglebert
<p>Deze prelude is het eerste stuk van de klavecimbelsuite in re klein en is geschreven als een 'prélude non mésuré'. Dat wil zeggen dat de gebruikelijke maataanduidingen (ofwel de 'verticale streepjes' op de notenbalken om de maat aan te geven) zijn weggelaten. De wijze van notatie en de notenwaarden geven wel een aanduiding over hoe het werk zal lopen, maar de uitvoerder heeft een grotere vrijheid om invulling te geven aan het werk.</p>
La Convalescente, La Sophie, Les Barricades Mystérieuses
F. Couperin
<p>François Couperin is het belangrijkste en bekendste lid van de Couperin-dynastie. François Couperin, bijgenaamd 'Le Grand', wordt gerekend tot de meest vooraanstaande barokcomponisten, en met name van klavecimbelmuziek. Zijn klavecimbelmuziek wordt gekenmerkt door een sterk idiomatisch karakter, zowel voor wat betreft haar zeer persoonlijke stijl als voor de nauwe verbintenis ervan met de eigenschappen van het instrument. De klavecimbelwerken van François Couperin stellen hoge technische eisen aan de uitvoerder.<br /> In 1730 kwam het vierde en tevens laatste klavecimbelboek uit. In het voorwoord klaagt Couperin over zijn slechte gezondheid - overigens ook in de muziek: de titel uit de 26ste Orde is "La Convalescente" (de herstellende). La Sophie komt eveneens uit de 26ste Ordre. Les Barricades Mystérieuses werd geschreven in 1717.</p>
Silke Mahieu
Gitaar
Un Dia de Noviembre
L. Brouwer
<p>Leo Brouwer (°1939) is een Cubaanse componist, muziekpedagoog, gitarist en dirigent.<br /> Zijn oeuvre bestaat naast diverse stukken voor sologitaar uit een opera, balletmuziek en filmmuziek voor meer dan 40 films. Aanvankelijk werd Brouwer beïnvloed door de Cubaanse volksmuziek. In een volgende fase componeerde hij veel seriële muziek en twaalftoonsmuziek. Dit werk 'Een dag in november' is geschreven in 1968 en kan je omschrijven als een 'gebed'. Het nodigt de luisteraar uit om te bezinnen.</p>
Bulgarian dance
K. Vercruysse
<p>Een compositie van de leraar zelf geïnspireerd op Balkanritmes. Het stuk moet in een strikte 7/8 maat uitgevoerd worden.</p>
Anouk Lormans
Altsaxofoon
Mazurka
P.M. Dubois
<p>Dit werk van Pieère Max Dubois is een hommage aan de Poolse componist en pianist Frédérick Chopin. Gedurende zijn leven schreef hij niet minder dan 69 mazurka's. Zijn mazurka's zijn gebaseerd op de gelijknamige traditionele Poolse volksdans (aangeduid als mazur in het Pools), maar werden door de componist omgevormd tot een eigen muzikaal genre. Typisch in dit genre zijn de verschillende gemoedsgesteldheden.</p>
Sophie De Meyer
Hobo
Adagio
R. Giazotto/T.Albinoni
<p>Dit wereldberoemde adagio is niet van Albinoni, maar zou wel gebaseerd zijn op thema's en een becijferde baslijn van deze Venetiaanse componist. Sophie houdt van deze muziek en wil degenen die hem nog niet kennen van zijn zeggingskracht overtuigen!</p>
The Streets of Paris
B. Wyntin
<p>Bald Wyntin is leraar AMV te Brugge en heeft een heel aantal mooie easylistening werken geschreven voor blazers en harmonieën. Zijn lichte en swingende stijl is zeer in trek!</p>
Lisa De Witte
Altsaxofoon
Rosso
T. Hondeghem
<p>Rosso (2016) - T. Hondeghem, geschreven in opdracht van de fluitklas van Academie Torhout (Tinne van Goidsenhoven). Compositie voor dwarsfluit en piano (H3 optie A). Ook geïnstrumenteerd voor saxofoon of klarinet met piano.</p>
Sonata 2de deel
P. Creston
<p>Paul Creston·was born in New York City on October 10, 1906. His parents,<br /> whose name was Guttoveggio, emigrated to America from Sicily in 1905., In<br /> July 1927, he married Louise Grotto and it was at this time he legally changed his name to Paul Creston. It was not until five years after his marriage that he thought seriously of: becoming a composer. He learned by himself, and managed to acquire a thorough knowledge&nbsp; of his subject. He.did study piano with Randegger and.Dethier, and Pietro Yon instructed him at the organ. In 1934, he was appointed organist to St. Malachy's Roman Catholic Church, a position which he still holds. He presently divides his days between composing, directing radio programs, playing the organ at St. Malachy's, teaching composition, piano, and organ, and his family. The Sonata for E-flat Alto Saxophone and Piano by Paul Creston is one of the standard recital pieces for saxophone. Rarely does one find a student of the saxophone who has not studied this work. This piece was completed in 1939 and first performed on February 15, 1940 in New York by Cecil Leeson, who commissioned the sonata. The composer was at the piano. At the present time there are three recordings of the sonata available. Three or:the most prominent saxophone artists, Vincent Abato, Marcel Mule, and Sigurd Rascher, ' have recorded the sonata. With the limited number of commercial recordings of serious saxophone music available, it is quite an honor that this piece be recorded three times. Creston has written two other pieces for saxophone.</p>
Maxim Vandaele
Gitaar
Tango
F. Tárrega
<p>Francisco Tárrega (1852-1909) was een Spaanse componist en gitarist. Hij wordt beschouwd als de grondlegger van de moderne gitaarschool en zorgde voor toegenomen belangstelling in de gitaar als concertinstrument. Net als verscheidene tijdgenoten combineerde hij graag de romantische trend in de klassieke muziek met elementen uit de Spaanse volksmuziek. Deze Tango is eigenlijk een bewerking van de habanera 'Enriqueta' van Carlos Garcia Tolsa, een Spaanse tijdgenoot van Tárrega.</p>
Simplicitas uit de Baden Jazz Suite
J. Jirmal
<p>Jiří Jirmal (°1925) is een Tsjechische componist, gitarist, en leraar aan het conservatorium van Praag. Zijn werken zijn op de jazz geïnspireerd, maar geschreven voor klassieke gitaar.</p>
Candombe en mi
M.D. Pujol
<p>Máximo Diego Pujol (°1957) is een Argentijnse gitarist en componist, leerling van ondermeer Carlevaro en Brouwer. In zijn stijl is een duidelijke invloed van&nbsp; Astor Piazzolla te horen, naast invloeden uit etnische en lichte muziek. Deze Candombe en mi komt uit ?5 Preludios?. Candombe is een op percussie gebaseerde muziekstijl, die zich heeft ontwikkeld onder de voornamelijk Afro-Uruguayaanse bevolking van Montevideo. De meest kenmerkende ritmische sleutelfiguur van de candombe is de clave (in 3-2-vorm). Deze wordt met de stok geslagen op de houten buitenkant van de trommel en wordt dan ook wel hacer madera ('hout slaan', letterlijk: 'hout doen') genoemd.</p>
<h1>Ensemble (Jan Wauters)</h1> <p>Cappelle, Lauren<br /> Casteleyn, Jolien<br /> Byttebier, Glycera</p> <h2>Serenata</h2> <h3>N.Paganini</h3> <p>Dat Paganini niet alleen de viool maar ook de gitaar virtuoos bespeelde kan jehoren in deze prachtige serenade, met 3 deeltjes: Largo, Menuetto amoroso en Andantino Scherzando. Het is fijne salonmuziek zonder meer!</p> <h2>Trio</h2> <h3>F.Carulli</h3> <p>Carulli's eerste instrument was de cello, maar als 20jarige leerde hij de gitaar kennen, en de rest van zijn leven heeft hij aan het bespelen en componeren ervoor gewijd. Zijn sprankelende stijl laat hier de gitaar beurtelings de fluit en de viool begeleiden maar ook als solist schitteren.</p>