Alt
Datum: woensdag, 3 mei, 2017 - 19:30 tot donderdag, 4 mei, 2017 - 21:59
Deelnemers:
Ine Vandewiele
Gitaar
Guardame Las Vacas
L. de Narvaez
Deep Blue
P. Monballieu
Exuberance
K. Vercruysse
Piano
12 Spaanse dansen op.37, nr.2: Orientale
E. Granados
<p>Granados wordt beschouwd als een van de belangrijkste componisten van Spanje. Alhoewel zijn werk beïnvloed werd door Robert Schumann, Edvard Grieg en Franz Liszt, ontwikkelde hij een eigen stijl met individuele harmonische wendingen en ritmiek, en met karakteristieke melodieën. De 12 spaanse dansen op.37 werden gecomponeerd in 1890. Ze zijn één van Granados eerste successen als componist en de werken zijn tot populaire piano stukken uitgegroeid. De dansen werden eveneens herschreven voor gitaar en ook voor orkest.</p>
Questa notte
L. Einaudi
<p>Ludovico Einaudi is een Italiaans pianist en componist van eigentijdse klassieke muziek. Hoewel Einaudi niet tot een bepaald genre gerekend wil worden, noemt men hem vaak een minimalist. De klassiek geschoolde pianist verwierf faam met zijn soundtracks voor films en televisieseries als The Intouchables, I'm Still Here, Doctor Zhivago en Acquario. De muziek van Einaudi kenmerkt zich door een herhalend, opbouwend thema die de spanning laat toenemen. De bescheiden melodieën vragen om variatie in dynamiek. Ook in zijn stijl is Einaudi een man van uitersten: van wilde passages tot een enkele kalme pianomelodie.</p>
Astrid Deneire
Piano
Frühlingsrauschen Op. 32, No. 3
C. Sinding
<p>Frühlingsrauschen is een werk voor piano solo geschreven door de Noorse componist Christian Sinding in 1896. Het is het meest gekende werk van Sinding. De titel staat symbool voor de opwindende rusteloosheid van de lente en die verkrijgt de componist door de constante beweging die in het stuk zit. De agitato wordt gekenmerkt door arpeggio?s in de rechterhand terwijl de linkerhand de melodie speelt.</p>
affecten nr.9: gelukkig
B. Baert
<p>Bernard Baert is een Belgische componist en pianist. Voor Baert is het componeren een zaak van uitwerken van muzikale processen, het structureren en ontwikkelen van puur muzikale ideeën. Hierbij vertrekt hij meestal van een hoofd-affect maar laat dan verder de emotie uit de muziek ontspringen. Het blijft de bedoeling expressie te creëren en zo mogelijk de luisteraar te verwonderen en te ontroeren.</p>
Jolien Casteleyn
Viool
Milonga
N. Dezaire
<p>De milonga is een Argentijnse, Uruguayaanse en Zuid-Braziliaanse muziekvorm en dansstijl. Uit de milonga is de meer bekende tango ontstaan. De milonga is meestal sneller en vrolijker dan de tango.</p>
Andante uit 1e vioolconcerto
K. Goldmark
<p>Het 1e vioolconcerto van Goldmark is een zeer romantisch werk dat doet denken aan Dvorak en Mendelssohn. Goldmark componeerde ook een 2e vioolconcerto maar het werd nooit gepubliceerd of is verloren gegaan.</p>
1st Rhapsody
B. Bartok
<p>De 1e rhapsody van Bartok is geschreven voor viool en piano en later ook gearrangeerd voor viool en orkest, en ook voor cello en piano. Het werk is gewijd aan de Hongaarse vioolvirtuoos J. Szigeti, een goede vriend van Bartok.</p>
Astrid Ally
Piano
Scotch Poem Op. 31 nr. 2
E. A. Mac Dowell
<p>Edward Alexander MacDowell (New York, 18 december 1860 ? Peterborough (New Hampshire), 23 januari 1908) was een Amerikaans componist en pianist uit de Romantiek. Juan Buitrago, een Colombiaans violist die in die tijd bij het gezin MacDowell woonde gaf Edward zijn eerste pianolessen. Later kreeg hij les van Teresa&nbsp; Carreño, een Venezolaans pianiste. In 1877 werd hij toegelaten tot het&nbsp; Conservatoire national supérieur de musique in Parijs (zijn gezin was daarheen verhuisd), en daarna nam hij ook nog les bij Karl Heymann (piano) en Joachim Raff (compositie) aan het Dr. Hoch?s Konservatorium in Frankfurt. Van 1885 tot 1888 wijdde MacDowell zich vrijwel uitsluitend aan het componeren. In 1888 verhuisde hij terug naar Amerika en kreeg een benoeming als professor (muziek) aan de Columbia University, waar hij werkzaam bleef tot 1904. MacDowell is het best bekend voor zijn tweede pianoconcert en zijn suites voor piano: "Woodland Sketches", "Sea Pieces", en "New England Idyls". Deze Scotch Poem is de muzikale vertolking van een gedicht van Heinrich Heine. De muziek schetst een beeld van een jonge vrouw die, uitkijkend over de woeste Schotse kusten, een lied zingt en zichzelf daarbij op harp begeleidt.</p>
Roemeense Volksdansen
B. Bartok
<p>Om de nazi's te ontlopen emigreerde in 1940 de Hongaarse componist Béla Bartók (1881-1945) naar Amerika. De karakteristieken van Bartóks muziek zijn nauw verbonden met zijn de liefde voor volksmuziek. Als componist en onderzoeker richtte hij zich in het bijzonder&nbsp; op de muzikale folklore van Hongarije en Roemenië, maar zijn interesse strekte zich uit tot ver buiten de Balkan. Volksmuziek leverde hem niet alleen inspiratie voor zijn composities, maar was voor hem bovendien een symbool van broederschap en verstaanbaarheid, een taal die landsgrenzen en sociale verschillen kon overwinnen. Bartók heeft vele honderden volksdansen en volksliederen bewerkt. Uit zijn beginperiode stammen de wereldberoemde Roemeense Volksdansen (1915). Deze zesdelige cyclus is oorspronkelijk voor piano. De oorspronkelijke melodieën, verzameld in de periode 1910 - 1912 werden door de componist in een nieuw harmonisch jasje gestoken. Met name de laatste drie dansen zijn onstuimig en volgen elkaar nagenoeg zonder onderbreking op in een uiterst snel tempo. Het temperamentvolle stuk duurt ca 8 minuten.</p>
<h1>Ensemble: saxofoon</h1> <p>De Witte, Lisa<br /> Lormans, Anouk<br /> Verborgh, Jolien<br /> Clarisse, Emile</p> <h2>Manzanillo Mambo</h2> <h3>A. Robertson</h3> <p>Een ritmische Cubaanse dans vernoemd naar Manzanillo, een beroemd<br /> strand op Cuba.</p> <h2>Prelude &amp; Beguine</h2> <h3>V. Williams</h3> <p>Een trage inleiding, gevolgd door een ?Beguine?, een typische pittige dans<br /> ontstaan in Martinique.</p> <h2>Funky Saxes</h2> <h3>J. Hahn</h3> <p>Een ritmische noordamerikaanse muziekstijl, gekenmerkt door syncopes en<br /> een uitgesproken baslijn.</p>
<h1>Gitaarensemble</h1> <p>Vanclooster, Kateriene<br /> Vandaele, Maxim<br /> Debevere, Pedro<br /> Byttebier, Glycera</p> <h2>Concerto Democratico</h2> <h3>J.W. Duarte</h3> <p>Dit jazzy kwartet van de Brit John Duarte dankt zijn naam aan de bewust<br /> gelijke moeilijkheidsgraad van de 4 partijen. Er is geen stersolist, maar er is<br /> meer gedacht aan de concerto grossostijl zoals we die van bv. Vivaldi<br /> kennen. Ook de "ritornello"vorm gaat daarop terug.</p> <h2>Saudade</h2> <h3>K. Vercruysse</h3> <p>Onze eigen Karel Vercruysse is weerom terecht in het programma van de<br /> gitaristen aanwezig, en dit keer met een eigen kwartetbewerking van zijn<br /> solostuk Saudade. De hier vertolkte melancholie doet ons weemoedig<br /> wegdromen bij het spel van melodie en tegenmelodie, genietend van<br /> fijnzinnige harmoniëen.<br /> &nbsp;</p>